LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Deneysel Psikoloji Doktora Programı
PSY 610 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Karşılaştırmalı Hemisferik Asimetriler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSY 610
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders beynin mimarisi ve işlevlerindeki hemisferik asimetrileri incelemek üzere geliştirilmiştir. Ders ile öğrencilere beyinde yanallaşmaya ilişkin kuramsal, yöntemsel bilgi birikimini sunmak, karşılaştırmalı bakış açısından dil ve uzamsal yanallaşmalara ilişkin olarak psikoloji ve bilişsel bilimlerde sıklıkla ele alınan konularda bir uzmanlık kazandırmak ve öğrencilerin bu alanda bilimsel araştırma deneyimi kazandırmak amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Hemisferik asimetriler neredeyse tüm bilişsel fonksiyonlarda önemli bir rol oynamaktadır. Yüzyılı aşkın bir süredir hemisferik asimetriler sadece insana özgü olarak düşünülürken, diğer omurgalılarda da hemisferik asimetrilerin varlığını gösteren bulgulardaki artış, bu asimetrilerin evrimsel süreçte ortak atalardan edinilmiş olabileceğine işaret etmektedir. Bu bakımdan, hayvan modelleri insanda hemisferik özelleşmelerin anlaşılmasına yönelik benzersiz bir esin kaynağı oluşturmaktadır. Bu ders ile duyusal bağlantı sisteminde sol-sağ farklılıkları, beyin asimetrilerinin embriyolojik kökenleri ve yanallaşmaya ilişkin genetik faktörler ele alınacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yanallaşma ve Bilişsel Sistemler | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 6) |
2 | Omurgasız Türlerde Beyin ve Davranışsal Yanallaşmalar | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 9) |
3 | Kuşlarda Görsel Yanallaşmaların İşlevsel ve Yapısal Olarak Karşılaştırılması – Evet, benzer fakat yine de farklı | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 19) |
4 | Nesne Kodlamada Yanallaşmış Mekanizmalar. | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 29) |
5 | Şempanzelerde (Pan Troglodytes) Posterior Superior Temporal Gyrus’ta Atipik Gri Madde Asimetrisi ve Dikkat Performansı | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 37) |
6 | İkizlerde El Kullanım Başatlığı: Bir Gözden Geçirme | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 45) |
7 | Sağ ve Sol El Başatlığında Serebral Kortikal Anatomi Farklılıkları | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 50) |
8 | Dekstral ve Adekstral Bireylerde Serebral Asimetrilerin Sayısallaştırılması | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 58) |
9 | 18- ve 24-aylık Çocuklarda N400 Semantik Hazırlayıcı Etkileri ve Başat El Kullanımı | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 81) |
10 | El Kulanım Başatlığında Algısal Asimetriler | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 89) |
11 | Bilişsel Performansın Sistematik bir Yordayıcısı Olarak El Kullanım Başatlığı | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 98) |
12 | Sol ve Sağ El Başatlığında Yaklaşma/Kaçınma Motivasyon Farklılıkları | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 104) |
13 | Çocuklarda El Tercihi, Performans Becerileri ve El Seçimi | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 114) |
14 | El Başatlığında Pratik Etkileri | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 129) |
15 | Akıllı Telefon Teknolojisi ile Dikotik Dinleme Araştırmalarının Uygunluğu | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA |
16 | Bilişsel Yanallaşmanın Kortikal-Mikroyapısal Temelleri | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 136) |
Ders Kitabı | Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA ISBN: 978-2-88919-411-7 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Hellige, J. B. (2001). Hemispheric Asymmetry: What is Right and What is Left. Harvard University Press. ISBN-13: 978-0674005594, ISBN-10: 0674005597 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
50
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
25
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
75
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
25
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
5
|
80
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
37
|
37
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak psikoloji bilim alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün katkılarda bulunur. |
X | ||||
2 | İnsan zihni ve davranışlarına ilişkin mekanizmalar hakkında disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmelerinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. |
X | ||||
3 | Bilimsel psikolojinin yöntembilimi ile ilgili yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve zihin-davranış-beyin ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanır. |
X | ||||
4 | Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayarak özgün bir konuyu araştırır. |
X | ||||
5 | Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
X | ||||
6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak psikoloji bilimine yönelik yeni fikirler geliştirir. |
X | ||||
7 | Psikoloji ile ilgili bir görgül makaleyi ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak psikolojiye ilişkin bilginin sınırlarını genişletir. |
X | ||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini amaçlayan panel, atölye ve konferans gibi etkinlikleri amacına uygun şekilde tespit eder, katılır, organize eder ve bu ortamlarda liderlik yapar. |
X | ||||
9 | Zihin-Davranış-Beyin üçlüğüne ilişkin öncü ve yenilikçi kuramları ve yöntemleri takip eder, çözümleme ve araştırmalarda bu kuram ve yöntemleri kullanır ve bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. |
X | ||||
10 | Deneysel psikoloji bağlamında ilişkiler ve süreçlerin stratejik çözümlemesini yapar, işlevsel ve etkili iletişim olanakları geliştirir. |
X | ||||
11 | Psikoloji bilimi ve iş hayatı çerçevesinde toplumsal, bilimsel ve etik sorunlara yaratıcı çözümler bulur ve bu çözümleri destekleyen değerleri yaygınlaştırır. |
X | ||||
12 | Deneysel Psikoloji alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
X | ||||
13 | Psikoloji disiplininde ağırlıklı kullanılan İngilizce dilinde yetkindir ve bu dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest