Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Deneysel Psikoloji Doktora Programı

PSY 610 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Karşılaştırmalı Hemisferik Asimetriler
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSY 610
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Doktora
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders beynin mimarisi ve işlevlerindeki hemisferik asimetrileri incelemek üzere geliştirilmiştir. Ders ile öğrencilere beyinde yanallaşmaya ilişkin kuramsal, yöntemsel bilgi birikimini sunmak, karşılaştırmalı bakış açısından dil ve uzamsal yanallaşmalara ilişkin olarak psikoloji ve bilişsel bilimlerde sıklıkla ele alınan konularda bir uzmanlık kazandırmak ve öğrencilerin bu alanda bilimsel araştırma deneyimi kazandırmak amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • çeşitli zihinsel işlevlerdeki hemisferik özelleşmeleri ayırt edebilecektir.
  • Korpus callosum’un ameliyatla ayrılmasının ya da uyarıcı sunumlarında takistoskopik yöntemlerin hemisferik özelleşmelerin çalışılmasında neden gerekli olduğu açıklayabilecektir.
  • Hemisferik bağlantı sorunlarından kaynaklanan nörolojik durumlar hakkında incelikli değerlendirmeler yapabilecektir.
  • Hemisferik asimetrilere ilişkin ana kavram ve temaları betimleyebilecektir.
  • Beynin işleyişine ilişkin farklı kuramsal yaklaşımlar ve yöntemler hakkında bilgisini gösterebilecektir.
  • Normal ve hasta popülasyonlarda dil ve uzamsal becerilere ilişkin çeşitli beyin yapı ve fonksiyonları konusunda hipotezler geliştirebilecek bunların test edilmesine ilişkin önerilerde bulanabilecektir.
  • İnsan dışındaki hayvanlarda hemisferik asimetrilerin çalışılmasının gerekliliği ve öneminin ayırımında olduğunu gösterebilecektir.
Ders Tanımı Hemisferik asimetriler neredeyse tüm bilişsel fonksiyonlarda önemli bir rol oynamaktadır. Yüzyılı aşkın bir süredir hemisferik asimetriler sadece insana özgü olarak düşünülürken, diğer omurgalılarda da hemisferik asimetrilerin varlığını gösteren bulgulardaki artış, bu asimetrilerin evrimsel süreçte ortak atalardan edinilmiş olabileceğine işaret etmektedir. Bu bakımdan, hayvan modelleri insanda hemisferik özelleşmelerin anlaşılmasına yönelik benzersiz bir esin kaynağı oluşturmaktadır. Bu ders ile duyusal bağlantı sisteminde sol-sağ farklılıkları, beyin asimetrilerinin embriyolojik kökenleri ve yanallaşmaya ilişkin genetik faktörler ele alınacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Yanallaşma ve Bilişsel Sistemler Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 6)
2 Omurgasız Türlerde Beyin ve Davranışsal Yanallaşmalar Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 9)
3 Kuşlarda Görsel Yanallaşmaların İşlevsel ve Yapısal Olarak Karşılaştırılması – Evet, benzer fakat yine de farklı Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 19)
4 Nesne Kodlamada Yanallaşmış Mekanizmalar. Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 29)
5 Şempanzelerde (Pan Troglodytes) Posterior Superior Temporal Gyrus’ta Atipik Gri Madde Asimetrisi ve Dikkat Performansı Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 37)
6 İkizlerde El Kullanım Başatlığı: Bir Gözden Geçirme Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 45)
7 Sağ ve Sol El Başatlığında Serebral Kortikal Anatomi Farklılıkları Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 50)
8 Dekstral ve Adekstral Bireylerde Serebral Asimetrilerin Sayısallaştırılması Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 58)
9 18- ve 24-aylık Çocuklarda N400 Semantik Hazırlayıcı Etkileri ve Başat El Kullanımı Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 81)
10 El Kulanım Başatlığında Algısal Asimetriler Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 89)
11 Bilişsel Performansın Sistematik bir Yordayıcısı Olarak El Kullanım Başatlığı Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 98)
12 Sol ve Sağ El Başatlığında Yaklaşma/Kaçınma Motivasyon Farklılıkları Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 104)
13 Çocuklarda El Tercihi, Performans Becerileri ve El Seçimi Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 114)
14 El Başatlığında Pratik Etkileri Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 129)
15 Akıllı Telefon Teknolojisi ile Dikotik Dinleme Araştırmalarının Uygunluğu Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA
16 Bilişsel Yanallaşmanın Kortikal-Mikroyapısal Temelleri Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA (sayfa 136)

 

Ders Kitabı

Ocklenburg, S., Beste, C., Güntürkün, O., & Hirnstein, M. (2015). Lateralization and Cognitive Systems. Frontiers Media, SA

ISBN: 978-2-88919-411-7

Önerilen Okumalar/Materyaller

Hellige, J. B. (2001). Hemispheric Asymmetry: What is Right and What is Left. Harvard University Press.

ISBN-13: 978-0674005594, ISBN-10: 0674005597

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
50
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
25
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
75
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
25
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
5
80
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
1
37
37
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
30
30
Final Sınavı
1
30
30
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak psikoloji bilim alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün katkılarda bulunur.

X
2

İnsan zihni ve davranışlarına ilişkin mekanizmalar hakkında disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmelerinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.

X
3

Bilimsel psikolojinin yöntembilimi ile ilgili yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve zihin-davranış-beyin ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanır.

X
4

Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayarak özgün bir konuyu araştırır.

X
5

Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.

X
6

Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak psikoloji bilimine yönelik yeni fikirler geliştirir.

X
7

Psikoloji ile ilgili bir görgül makaleyi ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak psikolojiye ilişkin bilginin sınırlarını genişletir.

X
8

Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini amaçlayan panel, atölye ve konferans gibi etkinlikleri amacına uygun şekilde tespit eder, katılır, organize eder ve bu ortamlarda liderlik yapar.

X
9

Zihin-Davranış-Beyin üçlüğüne ilişkin öncü ve yenilikçi kuramları ve yöntemleri takip eder, çözümleme ve araştırmalarda bu kuram ve yöntemleri kullanır ve bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.

X
10

Deneysel psikoloji bağlamında ilişkiler ve süreçlerin stratejik çözümlemesini yapar, işlevsel ve etkili iletişim olanakları geliştirir.

X
11

Psikoloji bilimi ve iş hayatı çerçevesinde toplumsal, bilimsel ve etik sorunlara yaratıcı çözümler bulur ve bu çözümleri destekleyen değerleri yaygınlaştırır.

X
12

Deneysel Psikoloji alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

X
13

Psikoloji disiplininde ağırlıklı kullanılan İngilizce dilinde yetkindir ve bu dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.