LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)
CPSY 524 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Psikolojik Travma ve Müdahale
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CPSY 524
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders travmatik olayları, etkilerini ve travma ile ilgili semptomları yönetmek için tasarlanmış klinik müdahaleleri derinlemesine analiz etmeyi amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, krizlerin, afetlerin ve travmaya neden olan diğer olayların çocuklar, yetişkinler ve toplumlar üzerindeki etkisine genel bir bakış sunmaktadır. Ayrıca bu ders, travmadan etkilenen bireylerle çalışmaya yönelik stratejileri ve müdahaleleri de tanıtmayı amaçlamaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş ve ders programına genel bakış | |
2 | Travmanın ve travmatik olayların tanımı | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 1: A forgotten history, Chapter 2: Terror. |
3 | Travmatik olayların psikososyal etkileri | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 3: Disconnection, Chapter 4: Captivity, Chapter 5: Child abuse |
4 | Travmatik olayların psikososyal etkileri | Maercker, A. Neimeyer, R. A., & Simiola, V. (2017). Depression and complicated grief, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 185-194). American Psychological Association. |
5 | Travma sonrası stres bozukluğu | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 6: A new diagnosis. American Psychiatric Association (2013). Posttraumatic stress disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., pp. 271-274). |
6 | Karmaşık travma sonrası stres bozukluğu | Ford, J. D. (2017). Complex Trauma and Complex Posttraumatic Stress Disorder, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 281-306). American Psychological Association. |
7 | Travma sonrası stres bozukluğu kuramları | Green, D., Black, S. K., Marx, B. P., & Keane, T. M. (2017). Behavioral, cognitive, biological, and neurocognitive conceptualizations of posttraumatic stress disorder. In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 407-428). American Psychological Association. |
8 | Travma sonrası stres bozukluğu kuramları | Meichenbaum, D. (2017). A Constructive Narrative Perspective on Trauma and Resilience: The Role of Cognitive and Affective Processes, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 429-441). American Psychological Association. Van der Kolk, B. A. (2014). Running for your life: The anatomy of survival. In The body keeps the score: Brain, mind, and body in the healing of trauma (pp. 51-73). Penguin Books. |
9 | Erken dönem psikososyal müdahaleler | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 8: Safety. |
10 | Erken dönem psikososyal müdahaleler | Everly, G. S., & Lating, J. M. (2017). The John Hopkins guide to psychological first aid. John Hopkins University Press. |
11 | Travma sonrası stres bozukluğunun tedavisi | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 7: A Healing Relationship, Chapter 9: Remembrance and mourning. |
12 | Travma sonrası stres bozukluğunun tedavisi | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 10: Reconnection, Chapter 11: Commonality. |
13 | Dolaylı mağduriyet | Figley, C. R., & Rudick, M. (2017.). Secondary Traumatization and Compassion Fatigue, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 573-594). |
14 | Dayanıklılık ve travma sonrası büyüme | Tedeschi, R. G., Park, C. L., & Calhoun, L. G., (1998). Posttraumatic growth: Conceptual issues. In R. G. Tedeschi, C. L. Park., & L. G. Calhoun (Eds.), Posttraumatic growth: Positive changes in the aftermath of crisis (pp. 1 -22). Lawrence Erlbaum Associates. |
15 | Dönem değerlendirmesi | |
16 | Dönem değerlendirmesi | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Basic Books/Hachette Book Group. ISBN-13 : 978-0465061716 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | American Psychiatric Association (2013). Posttraumatic stress disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., pp. 271-274).
Everly, G. S., & Lating, J. M. (2017). The John Hopkins guide to psychological first aid. John Hopkins University Press. Figley, C. R., & Rudick, M. (2017.). Secondary Traumatization and Compassion Fatigue, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 573-594). Ford, J. D. (2017). Complex Trauma and Complex Posttraumatic Stress Disorder, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 281-306). American Psychological Association. Gold, S. N., Cook, J. M., & Dalenberg, C. J. (2017). APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge. American Psychological Association. Green, D., Black, S. K., Marx, B. P., & Keane, T. M. (2017). Behavioral, cognitive, biological, and neurocognitive conceptualizations of posttraumatic stress disorder. In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 407-428). American Psychological Association. Maercker, A. Neimeyer, R. A., & Simiola, V. (2017). Depression and complicated grief, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 185-194). American Psychological Association. Meichenbaum, D. (2017). A Constructive Narrative Perspective on Trauma and Resilience: The Role of Cognitive and Affective Processes, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 429-441). American Psychological Association. Tedeschi, R. G., Park, C. L., & Calhoun, L. G., (1998). Posttraumatic growth: Positive changes in the aftermath of crisis. Lawrence Erlbaum Associates. Van der Kolk, B. (2014). The body keeps score: Brain, mind, and body in the healing of trauma. New York, NY: Viking. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
40
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay |
1
|
45
|
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
5
|
70
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
15
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
25
|
50
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
1
|
42
|
42
|
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
|||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. |
X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. |
X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. |
X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. |
|||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. |
|||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
|||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. |
X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. |
X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. |
|||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. |
|||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
|||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ve Araştırma