Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)

CPSY 524 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Psikolojik Travma ve Müdahale
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 524
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders travmatik olayları, etkilerini ve travma ile ilgili semptomları yönetmek için tasarlanmış klinik müdahaleleri derinlemesine analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1) Travmatik olayları, etkilerini ve etkiledikleri popülasyonları tanımlayabileceklerdir,
  • 2) Travma sonrası sıkıntı bozukluğu (TSSB) teorilerini ve TSSB semptomatolojisi ve risk faktörlerini açıklayabileceklerdir,
  • 3) TSSB için kanıta dayalı tedavileri tanımlayabileceklerdir,
  • 4) Akut travmatik stres tepkilerini ve krize müdahalenin ilke ve temel stratejilerini tanımlayabileceklerdir,
  • 5) İkincil travmastizasyon, dayanıklılık ve travma sonrası büyüme kavramlarını açıklayabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders, krizlerin, afetlerin ve travmaya neden olan diğer olayların çocuklar, yetişkinler ve toplumlar üzerindeki etkisine genel bir bakış sunmaktadır. Ayrıca bu ders, travmadan etkilenen bireylerle çalışmaya yönelik stratejileri ve müdahaleleri de tanıtmayı amaçlamaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve ders programına genel bakış
2 Travmanın ve travmatik olayların tanımı Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 1: A forgotten history, Chapter 2: Terror.
3 Travmatik olayların psikososyal etkileri Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 3: Disconnection, Chapter 4: Captivity, Chapter 5: Child abuse
4 Travmatik olayların psikososyal etkileri Maercker, A. Neimeyer, R. A., & Simiola, V. (2017). Depression and complicated grief, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 185-194). American Psychological Association.
5 Travma sonrası stres bozukluğu Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 6: A new diagnosis. American Psychiatric Association (2013). Posttraumatic stress disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., pp. 271-274).
6 Karmaşık travma sonrası stres bozukluğu Ford, J. D. (2017). Complex Trauma and Complex Posttraumatic Stress Disorder, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 281-306). American Psychological Association.
7 Travma sonrası stres bozukluğu kuramları Green, D., Black, S. K., Marx, B. P., & Keane, T. M. (2017). Behavioral, cognitive, biological, and neurocognitive conceptualizations of posttraumatic stress disorder. In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 407-428). American Psychological Association.
8 Travma sonrası stres bozukluğu kuramları Meichenbaum, D. (2017). A Constructive Narrative Perspective on Trauma and Resilience: The Role of Cognitive and Affective Processes, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 429-441). American Psychological Association. Van der Kolk, B. A. (2014). Running for your life: The anatomy of survival. In The body keeps the score: Brain, mind, and body in the healing of trauma (pp. 51-73). Penguin Books.
9 Erken dönem psikososyal müdahaleler Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 8: Safety.
10 Erken dönem psikososyal müdahaleler Everly, G. S., & Lating, J. M. (2017). The John Hopkins guide to psychological first aid. John Hopkins University Press.
11 Travma sonrası stres bozukluğunun tedavisi Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 7: A Healing Relationship, Chapter 9: Remembrance and mourning.
12 Travma sonrası stres bozukluğunun tedavisi Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Chapter 10: Reconnection, Chapter 11: Commonality.
13 Dolaylı mağduriyet Figley, C. R., & Rudick, M. (2017.). Secondary Traumatization and Compassion Fatigue, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 573-594).
14 Dayanıklılık ve travma sonrası büyüme Tedeschi, R. G., Park, C. L., & Calhoun, L. G., (1998). Posttraumatic growth: Conceptual issues. In R. G. Tedeschi, C. L. Park., & L. G. Calhoun (Eds.), Posttraumatic growth: Positive changes in the aftermath of crisis (pp. 1 -22). Lawrence Erlbaum Associates.
15 Dönem değerlendirmesi
16 Dönem değerlendirmesi Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Herman, J. L. (1992). Trauma and recovery. Basic Books/Hachette Book Group. ISBN-13 ‏: ‎ 978-0465061716

Önerilen Okumalar/Materyaller

American Psychiatric Association (2013). Posttraumatic stress disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., pp. 271-274).

 

Everly, G. S., & Lating, J. M. (2017). The John Hopkins guide to psychological first aid. John Hopkins University Press.

Figley, C. R., & Rudick, M. (2017.). Secondary Traumatization and Compassion Fatigue, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 573-594).

Ford, J. D. (2017). Complex Trauma and Complex Posttraumatic Stress Disorder, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 281-306). American Psychological Association.

Gold, S. N., Cook, J. M., & Dalenberg, C. J. (2017). APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge. American Psychological Association.

Green, D., Black, S. K., Marx, B. P., & Keane, T. M. (2017). Behavioral, cognitive, biological, and neurocognitive conceptualizations of posttraumatic stress disorder. In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 407-428). American Psychological Association.

Maercker, A. Neimeyer, R. A., & Simiola, V. (2017). Depression and complicated grief, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 185-194). American Psychological Association.

Meichenbaum, D. (2017). A Constructive Narrative Perspective on Trauma and Resilience: The Role of Cognitive and Affective

Processes, In S. N. Gold, J. M. Cook, & C. J. Dalenberg (Eds), APA handbook of trauma psychology, Volume I: Foundations in knowledge (pp. 429-441). American Psychological Association.

Tedeschi, R. G., Park, C. L., & Calhoun, L. G., (1998). Posttraumatic growth: Positive changes in the aftermath of crisis. Lawrence Erlbaum Associates.

Van der Kolk, B. (2014). The body keeps score: Brain, mind, and body in the healing of trauma. New York, NY: Viking.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
40
Proje
Seminer/Çalıştay
1
45
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
5
70
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
15
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
25
50
Proje
0
Seminer/Çalıştay
1
42
42
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır.

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.