LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
PSIR 560 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Toplumsal Cinsiyet Politikaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 560
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri Siyaset Bilimi’ni ilgilendiren cinsiyet temelli sorunlarla tanıştırmaktır. Eşitsizlik, ataerkillik, siyasette temsil gibi konular farklı bağlamlarda tartışılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Temsil, siyasi katılım, kadınların, erkeklerin ve LGBT bireylerin örgütleri ve ekonomik dağılım gibi konular cinsiyet temelli olarak tartışılacaktır. Ayrıca, farklı ülkelerin karşılaştırılması öğrencilere gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin cinsiyet hakkındaki tutumlarına ilişkin bilgi verecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Kavramsal Çerçeve | Lorber, Part I, Producing Gender, Chapters 1 & 4 |
3 | Günlük Hayatta Toplumsal Cinsiyet | Lorber Part II, Gender in Practice, Chapters 6 & 9 |
4 | Toplumsal Cinsiyet | Lorber Part III, The Politics of Gender, Chapters 10 & 11 |
5 | Toplumsal Cinsiyet ve Küresel Yönetişim | Meyer and Prugl, Chapter 1 Gender Politics and Global Governance |
6 | Toplumsal Cinsiyet ve Devlet | Gender and the State – R.W. Connell, Citizenship and Gender – Ruth Lister |
7 | Feminist Hareket I | Meyer and Prugl, Chapter 6 Nongovernmental Organizations: An Alternative Power Base for Women? (Irene Tinker), Meyer and Prugl, Chapter 17 Of Roots, Leaves, and Trees: Gender, Social Movements, and Global Governance (Deborah Stienstra) |
8 | Feminist Hareket II | Meyer and Prugl, Chapter 8 International Women’s Activism and the 1994 Cairo Population Conference (Amy J. Higer), Meyer and Prugl, Chapter 11 The United Nations Women’s Conferences and Feminist Politics (Lois A. West) |
9 | Ara sınav | |
10 | İnsan Hakları olarak Kadın Hakları | Meyer and Prugl, Chapter 9 Shaping the Human Rights Agenda: The Case of Violence Against Women (Jutta Joachim), Meyer and Prugl, Chapter 10 Realizing Women’s Human Rights: Nongovernmental Organizations and the United Nations Treaty Bodies (Alice M. Miler) |
11 | Toplumsal Cinsiyet ve Ekonomi | Meyer and Prugl, Chapter 12 What Is a Worker? Gender, Global Restructuring, and the ILO Convention on Homework (Elisabeth Prugl), Meyer and Prugl, Chapter 13 Women in the Neoliberal “Frame” (Anne Sisson Runyan) |
12 | Toplumsal Cinsiyet ve İslam | Moghadam, Chapter 3 Modernizing Women, Reforms, Revolutions, and the Woman Question Zurayk and Saadeh, Women as Mobilizers of Human Resources in Arab Countries Mernissi, Muslim Women and Fundamentalism |
13 | Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet | Marshall, Ideology, Progress and Dialogue: A Comparison of Feminist and Islamist Women’s Approaches to the Issue of Head Covering and Work in Turkey, Kagitcibasi, Status of Women in Turkey: A CrossCultural Perspective |
14 | Popüler Kültürde Feminist Hareket | Brunsdon, Charlotte, “The Feminist in the Kitchen: Martha, Martha and Nigella”, Hermes, Joke, “’Ally McBeal’, ‘Sex and the City’ and the Tragic Success of Feminism |
15 | Sonuç&Değerlendirme | Lorber, Part I, Producing Gender, Chapters 1 & 4 |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | • Meyer, Mary K., and Elisabeth Prugl, Gender Politics in Global Governance, Rowman and Littlefield, 1999. • Lorber, Judith, Paradoxes of Gender, Yale University Press, 1994. • Rubery, Jill, Mark Smith and Colette Fagan, Women’s Employment in Europe: Trends and Prospects, Routledge, 1999. • Moghadam, Valentine M. , Modernizing Women: Gender and Social Change in the Middle East, Rienner, 1993. • Zurayk, Huda C., and Fadia Saadeh, “Women as Mobilizers of Human Resources in Arab Countries”, in Khoury, Nabil F., and Valentine M. Moghadam, Gender and Development in the Arab World, Zed Books, 1995. • Hollows, Joanne and Rachel Moseley, Feminism in Popular Culture, Berg 2007. • Tickner, J. Ann, Gendering World Politics, Columbia, 2001. • Mernissi, Fatima, “Muslim Women and Fundamentalism”, Middle East Report, n153, 1988, 811. • Marshall, Gul Aldikacti, “Ideology, Progress and Dialogue: A Comparison of Feminist and Islamist Women’s Approaches to the Issue of Head Covering and Work in Turkey”, Gender and Society, v19 n1, 2005, 104120. • Kagitcibasi, Cigdem, “Status of Women in Turkey: A CrossCultural Perspective”, International Journal of Middle East Studies, v18 n4, 1986, 485499. • Enloe, Cynthia, Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, University of California Press, 2000. • Yuval -Davis, Nira, Gender and Nation, Sage Publications, 1997. Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ek okumalar gerekli olduğu takdirde daha sonra bildirilecektir. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
15
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
13
|
7
|
91
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
30
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
25
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
31
|
31
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırmak, entelektüel merakı uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptama ve ileri düzeyde sorgulama yetilerini kazandırmak | X | ||||
4 | Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlamak | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki boşlukları dolduracak özgün argümanlar geliştirme yetisini kazandırmak | X | ||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak kuram ve kavramları değişkenler cinsinden ölçecek ilgili verileri belirlemek, toplamak, çözümlemek ve yorumlamak | X | ||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına özgü kavram ve terimleri yetkin bir şekilde kullanmak | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak | X | ||||
9 | Siyaset olgusunun gündelik hayat içerisinde karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunlarıyla ilgili çözüm üretebilmek üzere bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak | X | ||||
10 | İç ve dış politikadaki çatışmaların yönetiminde kullanılan kurumsal ve siyasal araçların belirlenmesine yönelik projeler geliştirmek | X | ||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlamak | X | ||||
12 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma projesi tasarlayabilmek ve yürütebilmek | X | ||||
13 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest