LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Sürdürülebilir Enerji Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
SEN 553 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Enerji ve Toplum
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SEN 553
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin toplum, çevre ve enerji arasındaki ilişkiyi anlamasını ve analiz etmesini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Enerji devletlerarası anlaşmazlıklar, iç savaşlar ve yoksulluk gibi sorunların neticelendirilmesinde rol oynayan sosyal değişkendir. İklim değişikliği, su kıtlığı ve enerji yoksunluğu gibi tartışılan küresel konular enerji sistemlerinin sosyal yönlerinin canlılığı ve doğasıyla ilgili bilimsel ilgiyi artırmıştır. Bu ders şu gibi sorulara yön verecektir: Enerji yeterliliği hangi yollarla kamu görüşünü ve toplumsal aktiviteleri etkiler? Enerji meselelerinin toplumsal yapı ve toplumsal psikoloji temelleri nelerdir? Gelişen devletlerde enerji problemleri nasıl farklılık gösterir? Neden küresel ısınma konusunda toplumsal bir fikirbirliği mevcut değildir? Doğal kaynak bağımlılığının toplumsal sonuçları nelerdir? Farklı toplumsal gruplar enerji krizlerine nasıl bakar? Enerji tüketiminde cinsiyet eşitsizliğinin açıklamaları nelerdir? Ders bu tür soruların cevabına sosyolojik boyutta bir yaklaşım kazandıracak, aynı zamanda enerji sistemleri ve opsiyonlarının teknik, ekonomik, toplumsal, bölgesel, politik ve çevresel dinamiklerini elde etmek için bilimlerarası branşlarının gerekliliğini vurgulayacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Kamu Görüşü ve Davranışını Açıklama | 1) Jon Elster, Nuts and Bolts for the Social Sciences, Cambridge University Press. Chapters 14. 2) Zaller, John. 1992. The Nature and Origins of Mass Opinion. New York: Cambridge University Press. pp. 6/28. |
3 | Kamuoyu Siyasetçiler Üzerinde Etki Yaratabilir mi? | 1) Jacobs, Lawrence R., and Robert Y. Shapiro. 2000. Politicians Don’t Pander: Political Manipulation and the Loss of Democratic Responsiveness. Chicago: University of Chicago Press. Chapter 8. 2) Schlozman, Kay Lehman. 2003. “Vox Populi: Public Opinion and the Democratic Dilemma.” Brookings Review 21 (3): 4/7. |
4 | Kamuoyunu ve Davranışlarını Nasıl ölçebiliriz? | Zaller, John. 1992. The Nature and Origins of Mass Opinion. New York: Cambridge University Press. pp. 28/39. |
5 | İnsanların Enerji Hakkında ne Düşündüklerini Neden Çalışma Gereksinimi Duyarız? | 1) Eugene A. Rosa, Gary E. Machlis, Kenneth M. Keating (1988) “Energy and Society,” Annual Review of Sociology, 14: 149/172. 2) Yergin, D. (1991) The Prize: The Epic Quest for Oil, Money, and Power. New York: Simon & Schuster. Pages 11/16. 3) Burstein, Paul (2003) “The Impact of Public Opinion on Public Policy: A Review and an Agenda” Political Research Quarterly, 56(1): 29/40. |
6 | Toplumsal Hareketlilik, Kolektif Eylem ve Bunların Enerji Politikalarına Etkileri | 1) Joppke, Christian (1991) “Social Movements during Cycles of Issue Attention: The Decline of the AntiNuclear Energy Movements in West Germany and the USA,” The British Journal of Sociology, 42(1): 43/60. 2) Tarrow, Sidney G. 1994. Power in Movement: Social Movements, Collective Action, and Politics. Cambridge: Cambridge University Press. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Ortak Mülkiyet Trajedisi ve Enerji Politikalarına Etkisi | 1) Hardin, Garrett (1968), The Tragedy of the Commons, Science, 162: 1243/1248. 2) Kollock, Peter (1998) “Social Dilemmas: The Anatomy of Cooperation,” Annual Review of Sociology, 24: 183/214. 3) Shepsle, Kenneth A. and Mark S. Bonchek. 1997. Analyzing Politics: Rationality, Behavior, and Institutions. New York: W.W. Norton: 197/219. |
9 | Kampanyalar, Seçimler, Oy Kullanma ve Enerji Politikları | Stimson, James. 2004. Tides of Consent: How Public Opinion Shapes American Politics. New York: Cambridge University Press. Chapter 4. |
10 | Enerji ve Medya | Erfle Stephen, McMillan, Henry, Grofman, Bernard (1991) “Regulation Via Threats: Politics, Media Coverage, and Oil Pricing Decisions,” The Public Opinion Quarterly, 54(1): 48/63. 2) Sears, David O., and Richard Kosterman. 1994. “Political Persuasion.” In Sharon Shavitt & Timothy C. Brock (eds.), Persuasion: Psychological Insights and Perspectives. Boston: Allyn & Bacon. pp. 251/278. |
11 | Cinsiyet ve Enerji | 1) Adams, Carol J., ed. Ecofeminism and the Sacred. New York: Continuum, 1993. 2) Bose, S. (1993) “Women, Work, and Household Electrification in Rural India”, in Money, Energy and Welfare (Oxford University Press: Bombay, India), Chapter V, pages 143 – 181. 3) Warren, Karen J., ed. Ecological Feminism. New York: Routledge, 1994. |
12 | Toplum, Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevresel Adalet | 1) O’Rourke, D. and Connolly, S. (2003) “Just oil? The distribution of environmental and social impacts of oil production and consumption,” Annual Reviews of Environment and Resources, 28, 587/617. 2) Pastor, Manuel, (2007) “Environmental Justice: Reflections from the United States”, Ch. 14 in Reclaiming Nature. pp. 351–376. 3) Revkin, Andrew C. (2007) “Poorest Nations will Bear Brunt as World Warms,” New York Times, April 1. 4) Adams., W.M. 1991. Green Development: Environment and Sustainability in the Third World. Routledge Press. |
13 | Toplum, Ekonomik Kalkınma ve Enerji | 1) Goldemberg, J. (1996) Energy, Environment, and Development (Earthscan: London, UK), 11 – 37. 2) Baker, Jonathan (1977) “Oil and African Development,” The Journal of Modern African Studies, 15(2): 175/212. |
14 | İklim Değişikliği Konusunda Kamuoyu | 1) Kolbert, E. (2005). “The Climate of Man–I.” The New Yorker, April 25. 2) Kolbert, E. (2005). “The Climate of Man–II.” The New Yorker, May 2. 3) Kolbert, E. (2005). “The Climate of Man–III.” The New Yorker, May 9. 4) Baer, P., et al. (2000). “Equity and Greenhouse Gas Responsibility.” Science 289(5488): 22/87. 5) Jorgenson, Andrew K. (2006) “Global Warming and the Neglected Greenhouse Gas: A CrossNational Study of the Social Causes of Methane Emissions Intensity, 1995,” Social Forces, 84(3): 1779/1798. |
15 | Final Sınavı | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve PowerPoint sunumlar |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
12
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
5
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
65
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
35
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
5
|
5
|
25
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
32
|
32
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Enerji çalışmaları konusunda teorik ve kavramsal yeterliliklerin yanı sıra uygulamalı yeterlilikleri geliştirmek. | |||||
2 | Ekonomi, doğa bilimleri, siyasi bilimler, hukuk, ve sosyoloji gibi enerji çalışmalarının temel bilim dallarında teorik ve pratik bilgiyi kullanarak enerji sistemleri hakkındaki problemleri ve durumları değerlendirmek. | |||||
3 | Enerji sistemlerinde beklenmeyen çok boyutlu problemleri, birey ya da bir grup üyesi olarak sorumluluk alıp çözümlemek. | |||||
4 | Enerji politikaları ve uygulamaları arasındaki ilişkiyi yapılar, piyasalar, kurumlar, düzenler, iklim değişikliği ve çevre konularıyla eleştirel olarak değerlendirmek . | |||||
5 | Sürdürülebilir enerji kalkınmasında problemleri belirleyerek tartışmak. | |||||
6 | Uluslararası meselelerin ve jeopolitik durumun enerji üzerinde olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirerek tartışmak. | |||||
7 | Enerji sistemlerinin dayatıldığı ekonomik ve siyasi yapıyı inceleyerek tartışmak. | |||||
8 | Enerji çalışmaları literatüründe teorik ve deneysel boşlukları sorgularken orjinal tartışmalar geliştirmek. | |||||
9 | Enerji bilimleri ve sürdürülebilir enerji kalkınması alanında bilimsel araştırma yöntemleri kullanarak değişkenler olarak teorileri, senaryoları ve kavramları ölçebilen verileri toplayarak yorumlamak. | |||||
10 | Bilimsel kriterler çerçevesinde sürdürülebilir enerji ve jeopolitik konularının siyasi, ekonomik, çevresel, toplumsal ve/ya da tarihsel boyutları hakkında tez/dönem projesi hazırlamak. | |||||
11 | Enerji çalışmaları literatürünü takip edebilmek ve uluslararası akademisyenlerle iletişim kurabilmek için yabancı dil becerilerini geliştirmek. | |||||
12 | Enerji bilimleri alanında veri ve bilgiyi ileri seviyede kulllanabilmek. | |||||
13 | Enerji çalışmalarıyla ilgili veri toplama, yorumlama, yayma ve uygulama sürecinde etik, toplumsal ve bilimsel değerlere sahip olmak. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Elektrikten ‘Çifte Ödül’ Geldi
İzmir Kalkınma Ajansı (İZKA), GDZ Elektrik ve Genç İşi Kooperatif’in iş birliğiyle düzenlenen ‘Elektrik Dağıtım Sektöründe Yenilikçi Fikir Geliştirme Atölyesi’nde, İzmir Ekonomi
‘Scooter’ İle Dünyaya Açıldı
Kurduğu ‘Scootable’ adlı girişimle elektrikli scooter ve bisikletlerin çalışmasını sağlayan yazılımsal altyapıyı üreten İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) yüksek lisans öğrencisi Emrecan Durmaz,
15 bin kişiye ‘enerji’ mülakatı
İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden (İEÜ) Prof. Dr. Mehmet Efe Biresselioğlu, Türkiye’de rüzgar ve güneş gibi yeni nesil enerji sistemlerine yönelik toplumsal algı ve
Gizli yakıt ‘enerji verimliliği’
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Sürdürülebilir Enerji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mehmet Efe Biresselioğlu, küresel enerji krizinin enerji verimliliği ve enerji