İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • BA 641 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Yönetim Organizasyonda Güncel Araştırmalar: Endüstri/Örgüt Psikolojisi
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    BA 641
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Doktora
    Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları)
    Dersin Amacı Psikoloji duygu ve düşüncelerin belirli insan davranışlarını nasıl etkilediğini inceleyen bir disiplindir. Endüstri-Örgüt Psikolojisi ise düşüncelerin, duyguların ve diğer psikolojik süreçlerin işyerindeki davranışları nasıl etkilediğe odaklanan alandır. İş yeri sahipleri ve Yöneticiler, insan kaynakları yöneticileri, danışmanlar ve davranış bilimciler bu alandan faydalanarak, psikolojik süreçlerin işyerlerindeki bireysel ve grup davranışlarını pozitif ve negatif yönde nasıl etkilediğine dair kapsamlı bir bakış açısı kazanırlar. Endüstriyel/Örgütsel Psikolojinin esas amacı psikolojik prensiplerin, insanların iş yerlerinde nasıl daha verimli çalışabileceklerine odaklanmalarının yanı sıra örgütlerin değişen ve küreselleşen şartlarda karşılaştıkları birçok sorunun çözülmesinde de etkin rol oynamaktadır. Bu derste, bahsedilen süreçlerin anlaşılması ve çözümlenmesine yönelik bilgilerin öğrencilere aktarılması amaçlamaktadır
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • İş yerinde karşılaşılan davranışları etkileyen etkenleri açıklayabileceklerdir
    • Psikoloji biliminin temel disiplinlerinden faydalanarak, iş yerindeki davranışların anlaşılması ve yönetimine ilişkin yeni gelişmeleri örneklendirebileceklerdir
    • Psikolojik kavram ve uygulamaların, yönetimsel ve insan kaynakları uygulamalarına sağladığı katkıları açıklayabilecektir
    • Psikolojik fenomenlerin iş yerlerindeki bireysel ve grup davranışlarını negatif yönde nasıl etkilediğini açıklayabilecektir
    • Psikolojik kavramları kullanarak işyerinde karşılaşılacak sorunların çözümüne yönelik, pozitif bireysel ve grup davranışlarının artışını sağlayıcı uygulamalar üretebilecektir
    • Genelleyici Endüstriyel-Örgütsel Psikolojik yaklaşımların, özel ve farklı durumlara uygulanması sonucu ortaya çıkacak sorunları değerlendirebilecektir
    • İşyerinde E/Ö uygulamalarının ve müdahalelerinin etik ve kültürel sonuçlarını belirleyebilecek ve tartışabilecektir
    Ders Tanımı Ders endüstri-örgüt psikolojisi disiplini içerisinde yapılmış olan temel araştırmaları incelemenin yanı sıra bu alanda tartışılan güncel konuları da içermektedir. Bireysel davranışı temelini oluşturan duygu, düşünce, tutum gibi kavramları incelenecek; bu kavramların grup davranışını ve örgütsel süreçleri nasıl etkilediğine dair teorik ve uygulamaya yönelik çalışmalar tartışılacaktır.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Ders ve gerekliliklere giriş: Amaç, kapsam, öğrenme çıktıları, haftalık günlük girişleri, BAP Proje Uygulamaları Günlük girişinin teslimi Salı günü saat 13:00’e kadardır ve burcu.guneri@ieu.edu.tr adresine e-posta ile yapılmalıdır. Bu günlük girişi iki bölümden oluşacaktır. İlk bölüm, okuma listesinden o konuyla ilgili en önemli ve yararlı olduğunu düşünüp öğrendiğiniz 3-6 maddelik bir listedir. İkinci bölüm, o hafta ele alınacakların sizi kişisel olarak nasıl etkileyeceği ve bu bilgiyi kendi davranışınıza veya kariyerinize nasıl uygulayacağınızdır. Sizden yapmanızı istediğim, bunun kişisel olarak sizin için nasıl geçerli olduğunu açıklamaktır, bu noktanın neden önemli olduğunu düşündüğünüzü değil, alanımızda bir profesyonel olarak tutumlarınızı, bilişlerinizi ve davranışlarınızı nasıl etkileyeceğini açıklamanızdır. Her hafta için günlük girişi 700-1000 kelime arasında olacaktır. Sınıf tartışmasından sonra, yaptığınız değişikliklerin görünür olması şartıyla günlük girişinizde değişiklik yapabilirsiniz. Değişiklikleri izlemeyi aktif hale getirerek ilk versiyon üzerinde çalışabilirsiniz. Son versiyon, en geç Cuma gününe kadar e-posta yoluyla teslim edilmelidir.
    2 Endüstriyel Psikolojinin Tanımı, Kapsamı ve Tarihsel Gelişmeleri Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - In any Industrial Psychology TextBook; Chapters related to introduction of the concept, definition, scope and the history of the Industrial Psychology. - Principles of Scientific Management Book by Frederick Winslow Taylor Muldoon, J. (2017). - The Hawthorne studies: An analysis of critical perspectives, 1936-1958. Journal of Management History.
    3 Tutumlar, tutum değişikliği; Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - Related chapters in Kağıtçıbaşı, Ç., & Üskül, A. (2006). Yeni insan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. Evrim Yayınevi. - Chapter 3&4: Job satisfaction in Colquitt, J., Lepine, J. A., & Wesson, M. J. (2014). Organizational Behavior: Improving Performance and Commitment in the Workplace (4e). New York, NY, USA: McGraw-Hill. - Chapter 3: values, Attitudes and Job Satisfaction in Robbins, S. P. (2010). Organizational behavior. - Woznyj, H. M., Banks, G. C., Whelpley, C. E., Batchelor, J. H., & Bosco, F. A. Job Attitudes: A Meta‐Analytic Review and an Agenda for Future Research. Journal of Organizational Behavior.
    4 Duygular Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - Emotions: From “Ugly Ducking” Via “Invisible Asset” Toward an Ontological Reframing in Emotions in Organizational Behavior C. E. J. Hartel, M. J. Zerbe and K. M. Ashkanasy (eds). Lawrance Erlbaum AssoaciatesPublishers, London. - LINDEBAUM, D., & JORDAN, P. J. (2012). Positive emotions, negative emotions, or utility of discrete emotions? Journal of Organizational Behavior, 33(7), 1027–1030. http://www.jstor.org/stable/41683981 - HUMPHREY, R. H., ASHFORTH, B. E., & DIEFENDORFF, J. M. (2015). The bright side of emotional labor. Journal of Organizational Behavior, 36(6), 749–769. https://www.jstor.org/stable/26611012
    5 Kitap Tartışma Haftası Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - The Corrosion of Character (Karakter Aşınması) by Richard Sennett.
    6 Serbest İçerik Haftası Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - Two articles on any topic related industrial psychology and organizational behavior will be selected from Journal of Organizational Behavior or Applied Psychology by the students based on their interest.
    7 BAP Proje Öneri Tartışmaları
    8 Çalışma Motivasyonu Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - In any Industrial Psychology or Organizational Behavior TextBook; Chapters related to motivation theories and concepts. - Hewett, R., & Conway, N. (2016). The undermining effect revisited: The salience of everyday verbal rewards and self‐determined motivation. Journal of Organizational Behavior, 37(3), 436-455. - Castanheira, F. (2016). Perceived social impact, social worth, and job performance: Mediation by motivation. Journal of Organizational Behavior, 37(6), 789-803.
    9 Kitap Tartışma Haftası Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - In Praise of Idleness (Aylaklığa Övgü) by Bertrand Russell
    10 BAP Proje Öneri Tartışmaları
    11 Güç Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - Liderin Sosyal Güç Kaynakları ile Çalışan Performansı ve Liderin Etkililiği Arasındaki İlişkiler: Cinsiyet perspektifinden Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora tezi, Deniz Dirik, Celal bayar Üniversitesi. - Ferris, G. R., Treadway, D. C., Perrewé, P. L., Brouer, R. L., Douglas, C., & Lux, S. (2007). Political skill in organizations. Journal of management, 33(3), 290-320. - Miller, B. K., Rutherford, M. A., & Kolodinsky, R. W. (2008). Perceptions of organizational politics: A meta-analysis of outcomes. Journal of Business and Psychology, 22(3), 209-222.
    12 Liderlik Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - Chapter-1-7-13: What do we mean by leadership? In Park, M. Y. (2013). Hughes, Richard L., Robert C. Ginnett & Gordon J. Curphey. Leadership: Enhancing the Lessons of Experience, McGraw-Hill, 2009 (Paperback). New York, USA (704 pp. ISBN: 978-007-126359-8). - Poorkavoos, M. (2016). Compassionate leadership: What is it and why do organisations need more of it. Horsham: Roffey Park. - Einarsen, S., Aasland, M. S., & Skogstad, A. (2007). Destructive leadership behaviour: A definition and conceptual model. The leadership quarterly, 18(3), 207-216.
    13 Kitap Tartışma Haftası Aşağıdaki okuma listesine dayalı günlük girişi: - Hayat by Engin Gençtan
    14 BAP Proje Öneri Tartışmaları
    15 Dönemin gözden geçirilmesi
    16 Dönemin gözden geçirilmesi

     

    Ders Kitabı Landy, F. J. and Conte, J.M. (2009). Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology. McGraw-Hill, ISBN: 978-0071214803
    Önerilen Okumalar/Materyaller İlgili kitap ve akademik dergiler

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    1
    40
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    60
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    Final Sınavı
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    2
    100
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    14
    3
    42
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    10
    5
    50
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    78
    78
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    0
    Final Sınavı
    0
        Toplam
    218

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    İşletme Yönetiminin seçilen alt alanındaki teorik bilgi birikimini edinerek uzmanlaşır.

    -
    -
    -
    -
    X
    2

    Araştırma metodolojileri ve tasarımları konusunda derinlemesine bilgi edinir.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Veri toplama ve analiz teknikleri konusunda ileri düzeyde bilgi edinir.

    -
    -
    X
    -
    -
    4

    Teorik katkısı olan özgün bilimsel araştırmaları tasarlayıp, yürütür.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Bilimsel bilgiyi akademik ağlara yayabilir.

    -
    -
    -
    X
    -
    6

    Araştırma sonuçlarını farklı dinleyici gruplarıyla anlaşılır ve etkili bir biçimde paylaşır.

    -
    X
    -
    -
    -
    7

    Araştırma ve eğitimin yüksek etik standartları konusunda duyarlıdır.

    -
    -
    -
    X
    -
    8

    İşletme yönetiminin seçilen uzmanlık alanındaki mevcut literatüre ve uygulamaya dönük eleştirel bir tavır sergiler.

    -
    -
    -
    X
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin