Dersin Adı |
Bireysel Başvuru Yolu
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
KHUK 531
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili | ||||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
-
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, Türk Anayasa Mahkemesi’ne ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne bireysel başvuru yolunun usul ve esaslarını, örnek mahkeme kararları eşliğinde öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derste, Türk Anayasa Mahkemesi’ne ve Avrupa İnsan Hakkı Mahkemesi’ne bireysel başvuru yolunun, temel hak ve özgürlüklerin korunmasındaki rolü açıklanarak 1982 Anayasası, ilgili mevzuat hükümleri ve Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararları ışığında bireysel başvuru yolu ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvurunun Tarihçesi Ve Temel Kavramlar | Ece Göztepe ,“Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi 2011 (95), ss. 13-40. |
2 | Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuruda Başvurucu – Mağdurluk Statüsü | Sibel İnceoğlu, “Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri,” 1.b (İstanbul: On iki Levha Yay., 2017,) 130-184 |
3 | Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvurunun Muhatabı | Sibel İnceoğlu, “Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri,” 1.b (İstanbul: On iki Levha Yay., 2017,) 185-229 |
4 | Türk Anayasa Mahkemesi’nde Bireysel Başvuruya Konu Haklar ve Başvuru Yollarının Tüketilmesi Koşulu | Sibel İnceoğlu, “Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri,” 1.b (İstanbul: On iki Levha Yay., 2017,) 229-245 |
5 | Türk Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararlarının Etkisi | Sibel İnceoğlu, “Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri,” 1.b (İstanbul: On iki Levha Yay., 2017,) 258-305 |
6 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Yetkisi | David Harris , Michael O'Boyle , Ed Bates , Carla Buckley, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hukuku, 2.b. İstanbul: On İki Levha Yay., 2022,) 80-103 |
7 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne Başvurunun Koşulları I: Mağdur Sıfatı, Başvurunun Reddi Nedenleri (Başvurunun İmzasız (Anonim) Olması, Başvurunun Mahkeme Tarafından Daha Önce İncelenmiş Başvuru Konusu ile Aynı Olması, Başvurunun Uluslararası Çözüm Organına Sunulmuş Olması) | Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 972-994 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, “Kabul Edilebilirlik Kriterleri Rehberi”, 2022 (https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/admissibility_guide_tur) |
8 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne Başvurunun Koşulları II: Başvurunun Reddi Nedenleri (Başvurunun Sözleşme ve Ek protokollerle Bağdaşmaması, Başvurunun Açıkça Dayanaktan Yoksun Olması, Başvurunun Kötüye Kullanılmış Olması) | Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 994-1001 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, “Kabul Edilebilirlik Kriterleri Rehberi”, 2022 (https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/admissibility_guide_tur) |
9 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne Başvurunun Koşulları III: İç Hukuk Yollarının Tüketilmesi ve Süre Şartı | Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 1001- 1015 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, “Kabul Edilebilirlik Kriterleri Rehberi”, 2022 (https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/admissibility_guide_tur) |
10 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’ne Başvurunun Koşulları IV: Önemli Ölçüde Zarar Görülmüş Olması | Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 1015- 1019 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, “Kabul Edilebilirlik Kriterleri Rehberi”, 2022 (https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/admissibility_guide_tur) |
11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin Yargılama Usulü | Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 1019 – 1027 David Harris , Michael O'Boyle , Ed Bates , Carla Buckley, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hukuku, 2.b. İstanbul: On İki Levha Yay., 2022,) 113-137 |
12 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarının Etkileri ve İnfazı Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine Yapılmış Bazı Başvuruların Tazminat Ödenmek Suretiyle Çözümü ile İlgili Komisyon | David Harris , Michael O'Boyle , Ed Bates , Carla Buckley, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hukuku, 2.b. İstanbul: On İki Levha Yay., 2022,) 172-187 Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 1045 – 1046 |
13 | Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Korunan Haklara ve Anayasa Mahkemesinin Ortak Alan Tanımına İlişkin Güncel Tartışmalar | Prof. Dr. Durmuş Tezcan,Prof. Dr. Mustafa Ruhan Erdem,Prof. Dr. Oğuz Sancakdar,Doç. Dr. Rıfat Murat Önok, İnsan Hakları El Kitabı, 10. Baskı, (İstanbul: Seçkin Yay., 2024) 95 – 901 Fazıl Sağlam, Anayasa Mahkemesi̇’ni̇n Üretti̇ği̇ Yapay Bi̇r Kavram: “Ortak Koruma Alani, “Prof Dr. Metin Günday’a Armağan”, Ankara 2020. |
14 | Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Başvurularının Karşılaştırılması | Sibel İnceoğlu (Ed.), İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa: Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Kapsamında Bir inceleme, (İstanbul:Beta Yay., 2013). |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
50
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
50
|
50
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
65
|
65
|
Toplam |
225
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Kamu hukuku alanında analitik ve eleştirel bakış açısıyla olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirir |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Kamu hukuku alanlarında ve alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
3 |
Kamu hukuku alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturur |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Kamu hukuku alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak sorunları çözer |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
5 |
Kamu hukuku alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanır |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Kamu hukuku ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarır |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözer |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
8 |
Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
9 |
Kamu hukuku alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Kamu hukuku alanı ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlar |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..