Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)

SKG 501 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SKG 501
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Öğrencinin sağlıkta kalite kapsamında yer alan hasta güvenliği konusunda farkındalığını geliştirmesini, bu konudaki bilgi ve becerileri artırmasını, sağlık kuruluşlarını hasta güvenliği açısından değerlendirmesini, hasta güvenliği kültürünün oluşturulmasında rehberlik yapmayı, hasta güvenliği konusunda risk yaratan faktörleri belirlemesini, özellikle tıbbi hataların bildirilmesi ve sınıflandırılması bilincinin geliştirilmesini tartışmak, tıbbi hataların azaltılmasında ve tüm süreçlerde liderliği planlamasını, ayrıca çalışan sağlığı ve güvenliği konularının önemini kavramasını, hasta güvenliğinin hukuki boyutu konusunda farkındalığının artmasını, kök neden analizi gibi derinlemesine hata nedenlerine yönelik düşünme sürecini geliştirmesini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Uluslararası hasta güvenliği hedeflerini tartışabileceklerdir.
  • Kurum kültürü ve güvenlik kültürünü açıklayabileceklerdir.
  • İlaç hataları ve ilaç güvenliğini tartışabileceklerdir.
  • Hasta düşmelerini, bası yaralarını ve enfeksiyonları önleme stratejilerini sıralayabileceklerdir.
  • Çalışma koşulları ile çalışan sağlığını ilişkilendirebileceklerdir.
  • Sağlık çalışanlarında çalışma ortamından kaynaklanan risklerden korunma yöntemlerini açıklayabileceklerdir.
  • Çalışan sağlığı ve hasta güvenliğinin etik boyutunu tartışabileceklerdir.
  • Çalışan sağlığı ve hasta güvenliğinin hukuki boyutunu tartışabileceklerdir.
Ders Tanımı Kurum kültürü, hasta güvenliği ve kaliteli bakım, güvenli kültür oluşturma, iletişim ve ekip çalışması, hasta güvenliğinde yüksek riskli ve öncelik verilen alanlar, tıbbi hata bildirim sistemleri, hatalardan ve raporlardan öğrenme Kök neden analizi ve kullanılan yöntemler, cihaz, kan güvenliği ve güvenli hastane ortamı, ilaç hataları ve ilaç güvenliği, hasta düşmeleri ve yaralanmaları önleme stratejileri, basınç ülserleri ve enfeksiyonları önleme stratejileri, kalite ve hasta güvenliğini geliştirme araçları, çalışma koşulları ve çalışan sağlığı, hasta güvenliğinin etik ve hukuki boyutu

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma Ders tanıtımı
2 Risk, Tehlike, Koruma Kavramları Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu Hasta ve Çalışan Hakları Güler H. (2021). ss:151-171, 189-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:39-67, 521-539
3 Sağlık Çalışanlarında Çalışma Ortamından Kaynaklanan Riskler ve Korunma Güler H. (2021). ss:135-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:115-157 Hughes RG (2008). Chapter 39, 40
4 Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar Kurum Kültürü, Hasta Güvenliği ve Kaliteli Bakım Güler H. (2021). Hasta ve Çalışan Güvenliği, Medipol Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss:29-83 -Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). Hasta Güvenliği, Palme Yayınevi, Ankara, ss:1-23 -Hughes RG. (e-book free, 2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA, Chapter 1,32,33
5 Sağlık Çalışanlarında Meslek Hastalıkları Güler H. (2021) ss:135-189 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:115-157
6 Güvenli Hastane Ortamı Güler H. (2021). ss:137-151 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:361-406 Hughes RG (2008). Chapter 46-51
7 Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme Güler H. (2021). ss:11-23, 105-111 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:11-23; 67-97 Hughes RG (2008). Chapter 9,35,36,38
8 İlaç Hataları ve Ilaç Güvenliği Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:293-304 Hughes RG (2008). Chapter 37,38
9 Hasta Düşmeleri ve Yaralanmaları Önleme Stratejileri Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:257-268, 305-334 Hughes RG (2008). Chapter 10
10 Cihaz Güvenliği Güler H. (2021). ss:137-151 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:361-406 Hughes RG (2008). Chapter 46-51
11 Kan Güvenliği Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:257-268, 305-334 Hughes RG (2008). Chapter 10
12 Hasta ve Çalışan Güvenliği ile ilgili Filmlerin Değerlendirilmesi
13 Hasta ve Çalışan Güvenliği ile ilgili Filmlerin Değerlendirilmesi
14 Ders Özetlenmesi ve Değerlendirilmesi
15 Dersin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

-Güler H. (2021). Hasta ve Çalışan Güvenliği, Medipol Üniversitesi Yayınları, İstanbul. ISBN:9786054797363

-Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). Hasta Güvenliği, Palme Yayınevi, Ankara. ISBN:9786052822968

-Hughes RG. (e-book free, 2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK2651/

 

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

International Journal for Quality in Health Care

Quality and Safety in Health Care

Health Care Management Review

Journal of Patient Safety  

Journal of Nursing Administration

Journal of Nursing Management

National Patient Safety Agency - http://www.npsa.nhs.uk/

National Patient Safety Foundation - http://www.npsf.org/

Agency for Healthcare Research and Quality – http://www.ahrq.gov/

VA National Center for Patient Safety - http://www.patientsafety.gov/

Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi

National Institutes of Health – http://www.nih.gov/

Centers of Disease Control and Prevention -  http://www.cdc.gov/niosh/

Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.aspx

Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011)

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm

Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
50
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
30
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
35
70
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
77
77
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur.

X
3

Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır.

4

Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır.

5

Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

X
6

Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler,

7

Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.

X
8

Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür.

X
9

Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.

X
10

Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür.

X
11

Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur.

X
12

Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür.

X
13

Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.