LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
SKY 505 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sağlık Hukuku ve Etik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SKY 505
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Sağlık Hukuku dersi ile sağlık alanında uygulanan hukuk metinlerinin neler olduğu belirlenerek, metinlerin anlaşılması ve yorumlanmasını kolaylaştıracak bilgilere yer verildiğinden sağlık kuruluşları yöneticiliği alanında görev alacak kişileri, konu ile ilgili hukuki problemlerin çözümünde en uygun sonuca ulaşması amaçlanmaktadır. Ayrıca, sağlık kurumları yönetiminde etik ile ilgili temel kavramları açıklamak ve sağlık kurumlarında etik uygulamaların incelenmesine teorik altyapı hazırlamak, güncel örnekler vermek de hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin ilk yarısında sağlık hukunun temelleri anlatılacaktır. İkinci yarısında ise, etik ve hukuk arasındaki ilişkiden yola çıkarak, tıpta etik ve yönetimde etik karar verme üzerine çalışılacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık Hukukunun Amacını Teşkil Eden Temel Haklar | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
2 | Sağlık Hukukunun Amacını Teşkil Eden Temel Haklar | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Medeni Hukuk Sorumluluğu | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Ceza Hukuku Sorumluluğu | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
5 | Tanı ve Tedavi Kusurları: Suç ve Şekilleri & Hastanın Aydınlatılması ve Onam | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
6 | Devletin Sağlık Hizmetlerinden Sorumluluğu | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
7 | Hasta Haklarıil ile ilgili Ulusal ve Uluslararası Bildirgeler | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
8 | Etik Nedir? | |
9 | Hukuk ve Etik | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar, Derste tartışılan vaka ile ilgili tüm öğrencilerin uygun rapor formatında bir çalışmayı dersin hocasına bir sonraki hafta iletmesi gereklidir. |
10 | Etik Karar Verme | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar, Derste tartışılan vaka ile ilgili tüm öğrencilerin uygun rapor formatında bir çalışmayı dersin hocasına bir sonraki hafta iletmesi gereklidir. |
11 | Etik Karar Verme: Hastanede neler oluyor?, Vaka analizi | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
12 | Mesleki Etik Tanımı ve Tıp Etiğine Giriş | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
13 | Tıp Etiğinin Temelleri | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
14 | Halk Sağlığı Politikası ve Türkiye’deki Uygulamalar | Dersin hocasının ders notları ve göstereceği kaynaklar |
15 | Halk Sağlığı Politikasının Etik Temelleri | |
16 | Final |
Ders Kitabı | PowerPoint sunumları, Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar |
Önerilen Okumalar/Materyaller | HAKERİ, Hakan, Tıp Hukuku, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2010 HATUN, Şükrü, Hasta Hakları, İstanbul, İletişim Yayınları.1999 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
2
|
32
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
20
|
40
|
Proje |
1
|
0
|
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
|||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
|||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
|||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
|||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
|||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
|||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
|||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
|||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
|||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
|||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
|||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
|||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest