LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans Programı (Tezli)
FFD 501 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tasarım Araştırma Yöntemleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FFD 501
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, diğer araştırma gelenekleri çerçevesinde tasarım araştırması ve yöntembilimine farklı tasarım alanları üzerinden (görsel iletişim tasarımı, endüstriyel tasarım, içmimarlık, moda tasarımı, mimarlık vb.) genel bir bakış sağlar. Yöntembilime odaklanarak tasarım bilgisinin, tasarım araştırması ve pratiği aracılığıyla oluşumunu inceler. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste öğrenciler, tasarım araştırması ile ilgili tarih, ana özellikler, ‘araştırma ve pratik’ ilişkileri, araştırmada pozisyon alma, teorik perspektif yaratma, yöntembilim ve yöntemler gibi konuları içeren makaleler ve kitaplardan bölümler okurlar. Yaptıkları bu okumalar üzerine dersin Ödev, Sunum ve Arazi Çalışması gerekliliklerini; kısa raporlar yazarak, sözlü sunumlar yaparak ve araştırma tekniklerini uygulayarak yerine getirirler. Bunun yanı sıra kendi tez konuları üzerine araştırma yaptıkları bir Projeyi de bir diğer ders gerekliliği olarak yürütürler. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş | Yok |
2 | Tartışma: Bayazıt (2004). Araştırma; tasarım araştırması/bilimi; tasarım araştırmasının ortaya çıkışı; diğer araştırma geleneklerinden farkı; tasarım teorisi ve pratiği arasındaki ilişki (Archer, 1999; Bayazıt, 2004; Langrish (notlar); Wolfgang Jonas’ın makalesi Ralf Michel 2007). Araştırma probleminin belirlenmesi (Booth et al, 2008). | Okuma: Bayazıt (2004). |
3 | Tartışma: Bayazıt (2004), Cross (2001). Tasarım araştırması zaman çizelgesi. Proje üzerine çalışma (araştırma problemi). | Okuma: Cross (2001). Proje üzerine çalışma (araştırma problemi). |
4 | Tartışma: Gui Bonsiepe’nin makalesi Ralf Michel (2007). Kaynak gösterimleri, APA stili. Proje üzerine çalışma (araştırma problemi, kaynaklar). | Okuma: Gui Bonsiepe’nin makalesi Ralf Michel (2007). Proje üzerine çalışma (araştırma problemi, kaynaklar). |
5 | Sosyal araştırmada göz önünde bulundurulması gerekenler (teori & araştırma, epistemoloji, ontoloji, araştırma stratejisi/ailesi, değerler & pratik gereklilikler) ve kriterler (güvenilirlik, tekrarlama, geçerlilik). | Araştırma: Epistemoloji, Ontoloji, Tasarım. Proje üzerine çalışma (kaynakça, APA stili). |
6 | Tartışma: Bölüm-4 “Thinking about Research: Methodology” (Crouch & Pearce, 2012). Proje üzerine çalışma (araştırma pozisyonu, teorik altyapı). Araştırma problemleri ve kaynakça oluşturma üzerine tekrar çalışma (Booth et al, 2008; Blaxter et al, 2010). | Okuma: Bölüm-4 “Thinking about Research: Methodology” (Crouch & Pearce, 2012). Proje üzerine çalışma (araştırma pozisyonu, teorik altyapı). |
7 | Proje üzerine çalışma (araştırma pozisyonu, teorik altyapı, araştırma problemi, kaynakça). | Okuma: Herbert Simon ve Donald A. Schön’ün makaleleri Clark & Brody (2009). Proje üzerine çalışma (araştırma pozisyonu, teorik altyapı, araştırma problemi, kaynakça). |
8 | Tasarım araştırması özeti (tarih, ana özellikler, ‘araştırma ve pratik’ ilişkileri, araştırma pozisyonu, teorik perspektif, yöntembilim). Araştırma için olağan beceriler ve tasarım araştırması yöntemlerine giriş (araştırma aileleri, araştırma yaklaşımları, araştırma teknikleri) (Archer, 1999; Blaxter et al, 2010; Bryman, 2001, Crouch & Pearce, 2012; Muratovski, 2016; Visocky O’Grady, 2006). | Yok |
9 | Tasarımda kullanılan araştırma yöntemlerine genel bir bakış. İnsan merkezli tasarım ve katılımcı tasarım hakkında tartışma (Hanington, 2003; Laurel, 2003; Martin & Hanington 2012; Sanders 2008; Visocky O’Grady, 2006). | Okuma: Hanington (2003), Sanders (2008). |
10 | Sunumlar ve tartışma. Proje üzerine çalışma (araştırma yöntembilimi, araştırma yöntemleri). | Tasarım araştırması yöntemleri üzerine sunum hazırlama (grup çalışması). |
11 | Ulusal Tatil | Arazi Çalışması: Seçilen bir tasarım araştırması yöntemi üzerine uygulama planlaması hazırlama (grup çalışması). |
12 | Arazi Çalışması: Araştırma problemi, yöntemlerin seçilmesi, verilerin toplanması, bulguların analizi ve sentezi. | Arazi Çalışması: Seçilen bir tasarım araştırması yöntemi üzerine uygulama planlaması hazırlama (grup çalışması). |
13 | Arazi Çalışması. Proje üzerine çalışma (araştırma yöntembilimi, araştırma yöntemleri). Tasarım araştırması etiği (IDEO). | Arazi Çalışması |
14 | Arazi Çalışmasının ve Projenin (araştırma yöntembilimi, araştırma yöntemleri) sunumu. | Arazi Çalışması |
15 | Telafi dersi: Projenin sunumu ve raporunun teslimi. | Projeyi tamamlama (teorik altyapı, araştırma problemi, araştırma yöntembilimi ve kaynakça). |
16 | Dersin gözden geçirilmesi | Yok |
Ders Kitabı | Alan Bryman (2001) Social Research Methods, New York: Oxford University Press. Bella Martin & Bruce Hanington (2012) Universal Methods of Design, Massachusetts: Rockport. Brenda Laurel (eds.) (2003) Design Research: Methods and Perspectives, Cambridge: MIT Press. Bruce Archer (1999) On the Methods of Research, Ankara: METU Faculty of Architecture Press. Bruce Hanington (2003) Methods in the Making: A Perspective on the State of Human Research in Design, Design Issues, Vol.19, no.4, pp.9-18. Christopher Crouch & Jane Pearce (2012) Doing Research in Design, London: Bloomsbury. Gjoko Muratovski (2016) Research for Designers: A Guide to Methods and Practice, Los Angeles: SAGE. Hazel Clark & David Brody (2009) (eds.) Design Studies: A Reader, Oxford, New York: Berg. IDEO-The Little Book of Design Research Ethics (2015) (https://lbodre.ideo.com/). Jenn + Ken Visocky O’Grady (2006) A Designer’s Research Manual: Succeed in Design by Knowing your Clients and What They Really Need, Massachusetts: Rockport. John Z. Langrish, Notes on Writing a Thesis, Lecture Notes. Liz Sanders (2008) An Evolving Map of Design Practice and Design Research, ACM Interactions, Vol.XV.6, On Modeling Forum. Loraine Blaxter, Christina Hughes, and Malcolm Tight (2010) How to Research (4th edition), Berkshire: Open University Press. Nigan Bayazıt (2004) “Investigating Design: A Review of Forty Years of Design Research”, Design Issues, Vol.20, no.1, pp.16-29. Nigel Cross (2001) “Designerly Ways of Knowing: Design Discipline versus Design Science”, Design Issues, Vol.17, no.3, pp.49-55. Ralf Michel (2007) Design Research Now: Essays and Selected Projects, BIRD, Basel, Boston, Berlin: Birkhauser. Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams (2008) The Craft of Research (3rd edition), Chicago: The University of Chicago Press. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Anne-Marie Willis (2018) (eds.) The Design Philosophy Reader, London: Bloomsbury Visual Arts. Gillian Rose (2001) Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials, London: SAGE Publications. IDEO Toolkits (http://www.designkit.org/mindsets). John W. Creswell (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (2nd edition), Thousand Oaks, California: Sage Publications. Marc Stickdorn & Jakob Schneider (2011) This is Service Design Thinking, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Peter Barry (2009) Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory, Manchester, New York: Manchester University Press. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması |
1
|
25
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
25
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
30
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
4
|
56
|
Arazi Çalışması |
1
|
31
|
31
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
30
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
1
|
40
|
40
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir, |
X | ||||
2 | tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler, |
X | ||||
3 | küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir, |
X | ||||
4 | geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir, |
X | ||||
5 | günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir, |
X | ||||
6 | çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder, |
X | ||||
7 | tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir, |
X | ||||
8 | tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder, |
X | ||||
9 | sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir, |
X | ||||
10 | bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar, |
X | ||||
11 | tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”). |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
DSS 2024 CALL FOR PAPERS | THEME: DESIGN DIALOGUES
DSS 2024 CALL FOR PAPERS THEME: DESIGN DIALOGUES The Design Studies Graduate Program and the Faculty of Fine Arts and Design at the Izmir
Tasarım Çalışmaları Sempozyum 2023 Konferans Bildirileri e-Kitabı yayında!
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans ve Doktora Programı ve Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi işbirliğiyle düzenlenen Tasarım Çalışmaları
Design Studies Symposium 2023: Realities & Frontiers
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023), 1-2 Haziran tarihlerinde İzmir Ekonomi Üniversitesi,
Tasarım Çalışmaları Sempozyumu En İyi Sunum Ödülü
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023) kapsamında en iyi sunum ödülü için