Dersin Adı |
Sürdürülebilirlik ve Yaşam Döngüsü Analizi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
BEN 525
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans / Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sürdürülebilirlik ve yaşam döngüsü analizi kavramını anlamak, mühendislik uygulamalarında kullanılan sürdürülebilirlik göstergeleri hakkında bilgi edinmek, çeşitli kimyasal ve özellikle de biyoteknolojik proseslerin çevresel, ekonomik, ve uygun olduğu durumlarda sosyal açılardan yaşam döngüsü analizini gerçekleştirebilmek için gerekli yöntemleri öğrenmek ve uygulamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders yaşam döngüsü kavramının temel tanımını, yaşam döngüsü kapsamında ele alınan çeşitli orta nokta ve son nokta çevresel, ekonomik ve sosyal etkileri, yaşam döngüsü envanteri hazırlamayı ve yaşam döngüsü analizi gerçekleştirme konularını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sürdürülebilirlik için yapılanmalar | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 1 |
2 | Çevresel göstergeler ve problemler: iklim değişikliği, kaynak tükenmesi, insan/ekosistem toksisitesi | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 1 |
3 | Yaşam Döngüsü Analizine Giriş ve Yaşam Döngüsü Analizinin Tarihi | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 2 & 3 |
4 | Sistem Sınırları ve Çeşitli Sistem Sınırı Modellerinin Temel Özellikleri | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 6, 7, 8 |
5 | Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisinin Temelleri | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 6, 10, 11, 12 |
6 | Yaşam Döngüsü Envanteri Hazırlanması | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 9 |
7 | Yaşam Döngüsündeki Çevresel Etkiler | Evaluation of Environmental Impacts in Life Cycle Assessment, UNDP, 2003. Accessed at: https://www.lifecycleinitiative.org/wp-content/uploads/2012/12/2003%20-%20Evaluation%20env%20imp%20LCA.pdf |
8 | Yaşam Döngüsündeki Ekonomik Etkiler | Evaluation of Environmental Impacts in Life Cycle Assessment, UNDP, 2003. Accessed at: https://www.lifecycleinitiative.org/wp-content/uploads/2012/12/2003%20-%20Evaluation%20env%20imp%20LCA.pdf |
9 | Yaşam Döngüsündeki Sosyal Etkiler | Evaluation of Environmental Impacts in Life Cycle Assessment, UNDP, 2003. Accessed at: https://www.lifecycleinitiative.org/wp-content/uploads/2012/12/2003%20-%20Evaluation%20env%20imp%20LCA.pdf |
10 | Ara Sınav | |
11 | CCaLC Programı ile Yaşam Döngüsü Analizi Teknikleri | http://www.ccalc.org.uk/downloads/Manual_CCaLC_V3.1.pdf |
12 | Vaka Analizi: Yeşil Kimyasal Ürünlerin, Biyomalzemelerin, Biyoyakıtları ve Gıdaların Yaşam Döngüsü Analizleri | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018, Bölüm 24, 25 ve 26 |
13 | CCalC uygulamalarının analizi, çevre kirliliğinin önlenmesi, yeşil kimya ve mühendislik değerlendirmesi | |
14 | Proje sunumları | |
15 | Proje sunumları | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Life Cycle Assessment: Theory and Practice Editors: Hauschild, Michael, Rosenbaum, Ralph K., Olsen, Stig (Eds.), Springer International Publishing, 2018. |
|||
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
10
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
35
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
35
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
5
|
70
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
8
|
16
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
21
|
21
|
Proje |
1
|
35
|
35
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
35
|
35
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Matematik, Fen Bilimleri, Biyomühendislik konularında yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri çeşitli Biyomühendislik problemlerini modelleme ve çözme amacıyla kullanır. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; ilgili disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanır. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri çözer. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Doğa bilimleri ve Biyomühendislik temellerini kullanarak sistem, ekipman veya süreç tasarımı gerçekleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Biyomühendislik alanındaki yeni gelişmeleri takip ve teknolojileri takip eder ve kullanır. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Biyomühendislik disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
7 |
Biyomühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların profesyonel iş yaşamına getirdiği kısıtların farkındadır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
8 |
Biyomühendislik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Biyomühendislik alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlar. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Bir yabancı dili kullanarak Biyomühendislik alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri evrensel ve toplumsal amaçları doğrultusunda geliştirir. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Biyomühendislik alanında bölgesel ve küresel konuları/sorunları tanımlar, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..