Dersin Adı |
Sayısal Görüntü İşleme
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IES 524
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste sayısal görüntü işleme sistemleri ile ilgili temel prensipler ve algoritmalar öğretilecektir. Dersin içeriğinde iki boyutlu sinyaller olarak sayısal görüntüler, sayısal görüntü işleme için kullanılan sinyal işleme teorileri, örneğin bir ve iki boyutlu evrişim, Fourier dönüşümü, ve ayrık cosine dönüşümü; görüntü işleme temelleri, görüntü iyileştirme, görüntü onarımı, görüntü kodlama ve sıkıştırma, video işleme, örneğin video kodlama ve sıkıştırma bulunmaktadır. İlave konular örneğin sayısal yüksek çözünürlüklü TV sistemleri ve mühendislik ve bilgisayar bilimlerindeki uygulamalar gösterilecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin içeriğinde ikiboyutlu sinyaller olarak sayısal görüntüler; ikiboyutlu evrişim, Fourier dönüşümü, ve ayrık cosine dönüşümü; Görüntü işleme temelleri; Görüntü iyileştirme; Görüntü onarımı; Dalgacıklar ve Çokluçözünürlük işleme; Görüntü kodlama ve sıkıştırma; Video kodlama ve sıkıştırmayı içeren video işleme bulunmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş. Sayısal Görüntü İşleme Nedir? Sayısal görüntü işlemenin uygulama alanları / Introduction. What is Digital Image Processing? Application areas of digital image processing | Chapter 1. Sections 1.11.3. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
2 | Sayisal Görüntü Temelleri. Sayısal görüntüler nasıl üretilir? Örnekleme, nicemleme, örtüşme, Moire örüntüleri, görüntü yakınlaştırma ve küçültme / Digital Image Fundamentals. How digital images are generated? Sampling, quantization, aliasing, Moire patterns, image zooming and shrinking | Chapter 1&2. Sections 1.4,1.5, 2.12.4. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
3 | Görüntü Dönüşümleri. 2D DFT ve FFT, frekans düzlemi, ve görüntü süzgeçleme / Image Transforms. 2D DFT and FFT, the frequency domain, and image filtering | Chapter 2. Sections 2.5,2.6. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
4 | Uzamsal düzlemde görüntü iyileştirme. Histogram işleme / Image Enhancement in the spatial domain. Histogram processing | Chapter 3. Sections 3.13.6. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
5 | 2D Discrete Fourier Dönüşümü ve Tersi, 2D DFT ve 2D Evrişim Teoremi /The 2D Discrete Fourier Transform and Its Inverse, Properties of the 2D DFT and the 2D Convolution Theorem | Chapter 4. Sections 4.5.5, 4.6. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
6 | Frekans düzleminde görüntü iyileştirme / Image Enhancement in the frequency domain. | Chapter 4. Sections 4.74.10. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
7 | Görüntü Onarımı. En küçük ortalamalı kare hatası (Wiener) süzgeçleme / Image Restoration. Minimum mean square error (Wiener) filtering | Chapter 5. Sections 5.1,5.2,5.75.10. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
8 | Renkli Görüntü İşleme. Renk dönüşümleri. Renkli görüntü yumuşatma ve keskinleştirme / Color Image Processing. Color transformations. Color image smoothing and sharpening | Chapter 6. Sections 6.16.6. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
9 | Dalgacıklar ve Çokluçözünürlük işleme /Wavelets and Multiresolution processing | Chapter 7. Sections 7.17.5. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
10 | Görüntü Sıkıştırma. Sıkıştırma metodları ve standardları /Image Compression. Compression methods and standards | Chapter 8. Sections 8.1,8.2. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
11 | Biçimsel Görüntü İşleme. Genleşme ve Kemirme /Morphological Image Processing. Dilation and Erosion | Chapter 9. Sections 9.19.3. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
12 | Görüntü Bölütlemesi /Image Segmentation | Chapter 10. Sections 10.110.3. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
13 | Görüntü Gösterimi ve Tanımlaması / Image Representation and Description | Chapter 11. Sections 11.111.3. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
14 | Nesne Tanıma / Object Recognition | Chapter 12. Sections 12.1,12.2. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728X | |
15 | Görüntü İşleme Uygulamaları /Applications of Image Processing | Chapter 8. Sections 8.3. Digital Image Processing. Gonzalez & Woods. ISBN 013168728XA. Skodras, C. Christopoulos, T. Ebrahimi, “The JPEG2000 Still Image Compression Standard,” IEEE Signal Processing Magazine, Sept. 2001. | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | R. C. Gonzalez and R. E. Woods, “Digital Image Processing”, PrenticeHall, 3rd Ed., 2008, ISBN 013168728X. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | R. C. Gonzalez, R. E. Woods, S. L. Eddins, “Digital Image Processing Using MATLAB”, PrenticeHall, 2nd Ed., 2009, ISBN 9780982085400. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1*
|
30
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
70
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
30
|
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
6
|
90
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1*
|
5
|
5
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
11
|
11
|
Final Sınavı |
1
|
16
|
16
|
Toplam |
170
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 | Alanında bilimsel araştırma yaparak uzmanlık duzeyinde bilgiye genislemesine ve derinlemesine ulasır, bilgiyi sistematik bir yaklasımla degerlendirir, yorumlar, uygular ve alanına yenilik getirecek ozgun bilgi uretir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 | Elektrik ve Elektronik Muhendisliği alanında uygulanan guncel teknik ve yontemler ile bunların kısıtları hakkında uzmanlık duzeyinde kapsamlı bilgi sahibidir ve onları ozgun uygulamalarda kullanabilme becerisi gelismistir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yontemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular;degisik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir ve ozgun cozumler gelistirir. Alanı ile ilgili calısmalarda arastırma yontemlerini ust duzeyde bir beceri ile kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 | Akademik arastırma alanının ve muhendislik mesleginin yeni ve gelismekte olan kuramlarının ve uygulamalarının farkındadır, ihtiyac duydugunda bunları inceler ve mevcut sonucları yeniden uretebilir duzeyde ogrenir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 | Alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı karmasık problemleri tanımlayabilir ve formule edebilir, cozmek icin ozgun yontemler gelistirir ve cozumlerde yenilikci yontemler uygular. Alanına yenilik getiren veya alanında yeni bir dusunce, yontem veya tasarım gelistirme ya da bilinen yontemleri yeni bir alana uygulayabilme biciminde ozgun calısmaları bagımsız olarak gerceklestirebilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 | Kuramsal ve uygulamalı alanlarda ozgun fikir ve yontemler gelistirir; karmasık sistem veya surecleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikci/alternatif cozumler gelistirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı arastırmaları tasarlar ve uygular; bu surecte karsılasılan karmasık problemleri irdeler, cozumler ve sonuclarını surekli gelisimi gozetecek bicimde degerlendirir. Yeni ve karmasık dusuncelerin elestirel analizini, sentezini ve degerlendirmesini yapabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 | Disiplin ici, cok disiplinli, disiplinler arası ve otesi takımlarda etkin bicimde calısabilir, bu tur takımlarda liderlik yapabilir ve karmasık durumlarda ozgun cozum yaklasımları gelistirebilir; bagımsız calısabilir ve sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portfoyu C1 Genel Duzeyinde kullanarak, sozlu ve yazılı iletisim kurar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 | Calısmalarının surec ve sonuclarını, o alandaki veya alan dısındaki ulusal ve uluslararası bilimsel ve teknolojik toplantılarda ve dergilerde, sistematik ve acık bir sekilde yazılı ve sozlu olarak aktarır. Bilginin genislemesine ve topluma yayılmasına katkıda bulunur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 | Proje yonetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların muhendislik uygulamalarına getirdigi kısıtların farkındadır ve kısıtlar altında ozgun cozum uretmesini bilir. Bilimsel, teknolojik ve muhendislik arastırma ve gelistirme etkinliklerinin sonuclarını sosyal, cevresel, saglık, guvenlik ve hukuk boyutları cercevesinde degerlendirebilir. Alanı ile ilgili sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakıs acısıyla inceler, gelistirir ve gerektiginde degistirmeye yonelik girisimlerde bulunur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması asamalarında, akademik ve mesleki tum etkinliklerde,toplumsal, bilimsel ve etik degerleri gozetir. Arastırma ve yayın etigi ilkelerine uygun davranır. Toplumsal, bilimsel, kulturel ve etik sorunların cozumune katkıda bulunur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..