LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
HEM 501 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Hemşirelikte Araştırma
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 501
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı \nÖğrencinin etik ilkeler doğrultusunda araştırma yapması, araştırmayı rapor etmesi ve araştırmalarda kullanılacak istatistiksel analiz yöntemleri bilmesi ve uygulamalarda araştırma sonuçlarının kullanımı hedeflenmiştir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, araştırmanın önemi, bilimsel yöntem ve araştırma, araştırma etiği, nicel ve nitel araştırma sürecinin adımları, araştırma tasarımları, bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemleri, temel istatistiksel analiz yöntemlerinin SPSS programında yapabilme, Ölçüm aracı geliştirilmesi ve uyarlanmasında geçerlik ve güvenirlik yöntemleri, hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı hemşirelik konularını içerir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı Bilim, Bilimsel Düşünce, Araştırma Yöntemleri | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
2 | Araştırma Tasarımı ve Araştırma Süreci: -Araştırma Türleri -Araştırma Tasarımı -Literatür Taraması -Araştırma Süreci | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
3 | Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi, Araştırma Tasarımı: -Kuram -Hipotez -Model -Değişken -Varsayım | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
4 | Amaç ve Yöntem Bakımından Araştırma Tasarımları: -Nicel ve Nitel Araştırma Desenleri -Araştırma Evreni ve Örnekleme Örnekleme Süreci Örneklem Teknikleri | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
5 | İşletimsel Tanımlama ve Ölçme: -Ölçme Tanımı ve Düzeyleri -Ölçmede Hata -Ölçme Aracının Özellikleri | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
6 | Veri Kaynakları ve Veri Toplama Teknikleri: -Yazılı, Sözlü ve İnternet Kaynakları -Dolaylı Gözlem Yöntemi: Kaynak Taraması; Verilerin Toplanması -Dolaysız Gözlem Yöntemi: Yoğun Gözlem Tekniği; Monografi Teknikleri; Yaygın Gözlem Teknikleri (Anket, Panel, Mülakat); Deneyleme Tekniği. -Veri Toplama Aracı Oluşturma | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
7 | Veri İşlemeye Hazırlık, Temel İstatistiki Ölçüler ve Analiz Türleri: -Veri Hazırlama, Veri Analizi Öncesi İşlemler -İstatistiksel Analizlerin Sınıflandırılması -İstatistiksel Yöntemlerin Sınıflandırılması | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nicel veri Analizi Hipotez Testleri 1: -İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi. -İki eş arasındaki farkın önemlilik testi -Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
10 | Nicel veri Analizi Hipotez Testleri 2: Korelasyon ve Regresyon Testleri | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
11 | Ölçüm Araçlarında Faktör Analizi ve Güvenilirlik Analizi | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
12 | Nitel Araştırmalarda Veri Analizi | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
13 | Araştırma Etiği ve Araştırma raporunun yazılması | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
14 | Araştırma raporunun, poster/sözel sunum olarak hazırlanması. poster/sözlü sunum öğrenci uygulaması | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
15 | Dersin Değerlendirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M. N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
PowerPoint sunumları, Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014. Özdamar K. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, Kaan Kitapevi, İstanbul 2009 Cantürk ZN, Sayek İ. Cerrahi Araştırma, Nobel tıp kitapevi, İstanbul, 2005. Sönmez V, Alacapınar F. Örneklendirilmiş Bilimsel araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri 6. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şt, Ankara 2014. Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS Uygulamaları. Üçüncü Baskı.Emek Ofset Ltd.Şti. Ankara. 2005. Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
30
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
22
|
22
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
35
|
35
|
Final Sınavı |
1
|
45
|
45
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
|||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
|||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
|||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
|||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
X | ||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
X | ||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
|||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
|||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest