Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)

HEM 501 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Hemşirelikte Araştırma
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 501
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Problem çözme
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı \nÖğrencinin etik ilkeler doğrultusunda araştırma yapması, araştırmayı rapor etmesi ve araştırmalarda kullanılacak istatistiksel analiz yöntemleri bilmesi ve uygulamalarda araştırma sonuçlarının kullanımı hedeflenmiştir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Hemşirelikte araştırmanın yeri ve önemini kavrayabilecek,
  • Nicel ve nitel araştırma tasarımlarını açıklayabilecek,
  • Araştırma yapma adımlarını açıklayabilecek,
  • Araştırma makalesini temel ilkeler doğrultusunda eleştirel değerlendirebilecek,
  • Araştırmalarda etik ilkeleri tanımlayabilecek,
  • Bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemlerine karar verebilecek,
  • Bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemlerini SPSS programında yapabilecek, Ölçüm aracı geliştirilmesi ve uyarlanmasında geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini tanımlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, araştırmanın önemi, bilimsel yöntem ve araştırma, araştırma etiği, nicel ve nitel araştırma sürecinin adımları, araştırma tasarımları, bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemleri, temel istatistiksel analiz yöntemlerinin SPSS programında yapabilme, Ölçüm aracı geliştirilmesi ve uyarlanmasında geçerlik ve güvenirlik yöntemleri, hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı hemşirelik konularını içerir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı Bilim, Bilimsel Düşünce, Araştırma Yöntemleri Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
2 Araştırma Tasarımı ve Araştırma Süreci: -Araştırma Türleri -Araştırma Tasarımı -Literatür Taraması -Araştırma Süreci Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
3 Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi, Araştırma Tasarımı: -Kuram -Hipotez -Model -Değişken -Varsayım Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
4 Amaç ve Yöntem Bakımından Araştırma Tasarımları: -Nicel ve Nitel Araştırma Desenleri -Araştırma Evreni ve Örnekleme Örnekleme Süreci Örneklem Teknikleri Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
5 İşletimsel Tanımlama ve Ölçme: -Ölçme Tanımı ve Düzeyleri -Ölçmede Hata -Ölçme Aracının Özellikleri Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
6 Veri Kaynakları ve Veri Toplama Teknikleri: -Yazılı, Sözlü ve İnternet Kaynakları -Dolaylı Gözlem Yöntemi: Kaynak Taraması; Verilerin Toplanması -Dolaysız Gözlem Yöntemi: Yoğun Gözlem Tekniği; Monografi Teknikleri; Yaygın Gözlem Teknikleri (Anket, Panel, Mülakat); Deneyleme Tekniği. -Veri Toplama Aracı Oluşturma Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
7 Veri İşlemeye Hazırlık, Temel İstatistiki Ölçüler ve Analiz Türleri: -Veri Hazırlama, Veri Analizi Öncesi İşlemler -İstatistiksel Analizlerin Sınıflandırılması -İstatistiksel Yöntemlerin Sınıflandırılması Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
8 Ara Sınav
9 Nicel veri Analizi Hipotez Testleri 1: -İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi. -İki eş arasındaki farkın önemlilik testi -Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
10 Nicel veri Analizi Hipotez Testleri 2: Korelasyon ve Regresyon Testleri Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
11 Ölçüm Araçlarında Faktör Analizi ve Güvenilirlik Analizi Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
12 Nitel Araştırmalarda Veri Analizi Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
13 Araştırma Etiği ve Araştırma raporunun yazılması Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
14 Araştırma raporunun, poster/sözel sunum olarak hazırlanması. poster/sözlü sunum öğrenci uygulaması Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
15 Dersin Değerlendirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M. N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12

Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

PowerPoint sunumları, Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar.

Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.

Özdamar K. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, Kaan Kitapevi, İstanbul 2009

Cantürk ZN, Sayek İ. Cerrahi Araştırma, Nobel tıp kitapevi, İstanbul, 2005.

Sönmez V, Alacapınar F. Örneklendirilmiş Bilimsel araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011

Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri 6. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şt, Ankara 2014.

Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS Uygulamaları. Üçüncü Baskı.Emek Ofset Ltd.Şti. Ankara. 2005.

Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
65
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
30
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
22
22
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
35
35
Final Sınavı
1
45
45
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir.

2

Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur.

3

Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır.

4

Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır.

X
5

Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

X
6

Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler,

7

Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.

X
8

Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür.

X
9

Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.

X
10

Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür.

X
11

Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur.

12

Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür.

13

Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.